NY BOG PÅ VEJ. Udkommer snart

FRIEDRICH NIETZSCHE Richard Wagner

I. Richard Wagner i Bayreuth
II. Tilfældet Wagner
III. Nietzsche kontra Wagner

"Jeg har elsket Wagner"

ISBN 9788792510563

Bogen er rigt illustreret og kommenteret

Oversætter: Jacob Jonia

Vejl.udsalgspris / price: 300 DKK

Til salg hos alle boghandlere i Danmark, Norden og resten af verden i butik eller online. Forhandlere kan købe den via BOGPORTALEN eller via Dafolo på email: bogdistribution@dafolo.dk

Eller køb bogen hos os på / Buy the book from us at: stauerpublishing@gmail.com

PRESSEMEDDELELSE: "FOR FØRSTE GANG. PÅ DANSK. Alle filosoffen Friedrich Nietzsche 3 essay om komponisten Richard Wagner samlet i en dansk udgave", læs her (pdf)

PRESSEMEDDELELSE: "FOR FØRSTE GANG. PÅ DANSK. Alle filosoffen Friedrich Nietzsche 3 essay om komponisten Richard Wagner samlet i en dansk udgave", læs her (words)

PRESS RELEASE: "FOR THE FIRST TIME. IN DANISH. All the philosopher Friedrich Nietzsche's 3 essays on the composer Richard Wagner collected in a Danish edition", read here

LÆSEPRØVER | READING TEXT (ind Danish): - A - , - B - , - C -

Bogen indeholder den første samlede udgivelse af Friedrich Nietzsches tre essays om Richard Wagner.

Nietzsche mødte første gang Wagner ved en middag den 17. maj 1869 i sidstnævntes villa på en halvø ved Vierwaldstättersees vestbred i Tribschen, der er forstad til Luzern i Schweiz, hvor Wagner opholdt sig i årene 1866-1872. I de følgende tre år, inden Wagner flytter til Bayreuth i forbindelse med påbegyndelsen af arbejdet med opførelsen af sit festspilhus, besøgte Nietzsche ham og Cosima Wagner treogtyve gange. Nietzsches første besøg hos Wagner blev en livlig og interessant aften hvor han både fik talt med Wagner om deres fælles interesse for Schopenhauer og hans hovedværk ”Die Welt als Wille und Vorstellung” og oplevede Wagner folde sig ud da han gengav udvalgte passager fra ”Mestersangerne”.

Nietzsche anså Wagner for sit livs største velgører, og især operaen ”Tristan und Isolde” betog ham. Han anså denne opera for at være Wagnes højdepunkt som komponist, og at han senere blot ”forfriskede” sig med værker som ”Die Meistersinger von Nürnberg” og ”Der Ring des Nibelungen”. Nietzsche bryder med Wagner, da han modtager teksten til ”Parsifal”. Nietzsche mener, at Wagner med denne opera ophøjer de kristne kyskhedsidealer. Nu var Wagner ikke længere en visionær komponist, men – mente Nietzsche – kun en tyder og forklarer af en fortid.