FRIEDRICH NIETZSCHE Richard Wagner

FRIEDRICH NIETZSCHE Richard Wagner

I. Richard Wagner i Bayreuth
II. Tilfældet Wagner
III. Nietzsche kontra Wagner

“Jeg har elsket Wagner”

OVERSÆTTER Jacob Jonia

Udgivelsen er støttet af Statens Kunstfond og Goethe-institut e.V. München

Bogen er rigt illustreret og kommenteret

ISBN 9788792510563

PRIS / PRICE 300 DKK

KONTAKT / CONTACT stauerpublishing@gmail.com | Mobil +45 40 59 22 83 (Jens Staubrand)

PRESSEMEDDELELSE “For første gang. På dansk. Alle filosoffen Friedrich Nietzsche 3 essay om komponisten Richard Wagner samlet i en dansk udgave” | pdf | word |

PRESS RELEASE “FOR THE FIRST TIME. IN DANISH. All the philosopher Friedrich Nietzsche’s 3 essays on the composer Richard Wagner collected in a Danish edition” | pdf |

PRESSE FOTO / PRESS PHOTO | click and copy |

LÆSEPRØVER / READING SAMPLE (in Danish) | A | B | C |

MATERIALEVURDERING “Hvis man er til en kombination af musik, filosofi og klassisk musikhistorie, er dette bogen. Den forekommer ganske ‘moderne’, selvom den er mere end 120 år gammel og giver samtidig et fint indblik i Wagners værk og idéer. For Wagnerianere især, men også for læsere af Nietzsche” | pdf |

Bogen indeholder den første samlede danske udgivelse af Friedrich Nietzsches tre essays om Richard Wagner.

Nietzsche mødte første gang Wagner ved en middag den 17. maj 1869 i sidstnævntes villa på en halvø ved Vierwaldstättersees vestbred i Tribschen, der er forstad til Luzern i Schweiz, hvor Wagner opholdt sig i årene 1866-1872. I de følgende tre år, inden Wagner flytter til Bayreuth i forbindelse med påbegyndelsen af arbejdet med opførelsen af sit festspilhus, besøgte Nietzsche ham og Cosima Wagner treogtyve gange. Nietzsches første besøg hos Wagner blev en livlig og interessant aften hvor han både fik talt med Wagner om deres fælles interesse for Schopenhauer og hans hovedværk ”Die Welt als Wille und Vorstellung” og oplevede Wagner folde sig ud da han gengav udvalgte passager fra ”Mestersangerne”.

Nietzsche anså Wagner for sit livs største velgører, og især operaen ”Tristan und Isolde” betog ham. Han anså denne opera for at være Wagnes højdepunkt som komponist, og at han senere blot ”forfriskede” sig med værker som ”Die Meistersinger von Nürnberg” og ”Der Ring des Nibelungen”. Nietzsche bryder med Wagner, da han modtager teksten til ”Parsifal”. Nietzsche mener, at Wagner med denne opera ophøjer de kristne kyskhedsidealer. Nu var Wagner ikke længere en visionær komponist, men – mente Nietzsche – kun en tyder og forklarer af en fortid.

Bogen er redigeret og kommenteret af forfatter og filosof, mag.art. Jens Staubrand.