JENS STAUBRAND International Søren Kierkegaard bibliography. Music works & Plays. In English and Danish

Benjamin Eugene Fichel ”Three musicians”

PDF-A4-Book (Free) | Click here, open and download

JENS STAUBRAND International Søren Kierkegaard bibliography. Music works & Plays. In English and Danish

KONTAKT / CONTACT stauerpublishing@gmail.com | Mobil +45 40 59 22 83 (Jens Staubrand)

Hos forfatteren og filosoffen Søren Kierkegaard (1813-1855) finder man, udover stor tankerigdom og en mangfoldighed af metaforer, en veludviklet sproglig rytmik. Man hører tyde­ligt det melodiske sprog i dette uddrag fra Kierkegaards analyse af Mozarts opera Don Giovanni i essayet De umid­delbare erotiske stadier eller det musikalsk-erotiske, fra hovedværket Enten-Eller (1843), hvor Kierkegaard hævder, at den musikalske tegning af Don Juan er vigtigere end den sceniske: “Hør Don Juan, det vil sige, kan du ikke ved at høre Don Juan fåe en forestilling om ham, så kan du det aldrig. Hør hans livs begyndelse; som lynet vikler sig ud af tordensky­ens mørke, således bryder han frem af alvorens dyb, hurtige­re end lynets fart, ustadigere end denne og dog ligeså takt­fast; hør hvor han styrter sig ned i livets mangfoldighed, hvor han bryder sig mod dens faste dæmning, hør disse lette dansende violintoner, hør glædens vink, hør lystens jubel, hør nydelsens festlige salighed; hør hans vilde flugt, sig selv iler han forbi, stedse hurtigere, stedse ustandseligere, hør lidenskabens tøjlesløse begæring, hør elskovens susen, hør fristelsens hvisken, hør forførelsens hvirvel, hør øjeblik­kets stilhed – hør, hør, hør Mozarts Don Juan”.

Et tilsvarende melodisk sprog finder man overalt i Kierke­gaards skrifter. Denne litterære kvalitet gør Søren Kierkegaards ord egnet til at blive sunget, og sammen med det reflektive og metafoerne får vi således nogle unikke sangværker.